Menu

1 marca 2016

Chemise – najbliższa ciału koszula

Chemise jest to rodzaj koszulki, która przewija się w damskiej garderobie w zasadzie od początku renesansu (w średniowieczu jej funkcję spełniało giezło). Ubieramy ją na siebie jako pierwszą warstwę przy zakładaniu całego stroju historycznego. Na nią zakłada się gorset i ma ona między innymi za zadanie ochronę skóry przed obtarciami oraz gorsetu przed zabrudzeniem od ciała – jednak w różnych epokach z higieną osobistą bywało różnie ;)

Koszulki empirowe wyglądały na przykład tak..

źródło
źródło
źródło
























Po uszyciu dwóch empirek i halki, w końcu przyszedł czas na gorset, a więc i od razu potrzebna była odpowiednia koszulka ;) Postanowiłam zrobić chemise z "pseudo rękawami" – wydaje mi się, że taka jest wygodniejsza. Przy robieniu wykroju i szyciu korzystałam z pomocy Fobmroweczki, która na swoim blogu przygotowała dwa fajne tutoriale: jak wykroićjak uszyć regencyjne chemise :)

Koszulki te szyto przeważnie z białego lnu, ale ja postanowiłam uszyć ten element garderoby z bawełnianego batystu, który miałam akurat pod ręką. Dekolt i pachy obszyłam lamówką ze skosu przygotowaną z tej samej tkaniny, a w powstałe tuneliki wciągnęłam satynowe wstążeczki do regulowania obwodów. Niestety zgapiłam się i nie dodałam odpowiedniej ilości materiału na podwinięcie dołu, więc moja koszulka wyszła „lekko” nieprzyzwoitej długości ;) Poza tym koszulka doskonale spełnia swoje zadanie :)


A ponieważ przy kilkudniowych imprezach jedna koszulka to zdecydowanie za mało, wkrótce powstanie kolejna, ale już właściwej długości – mam nadzieję ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz